Pārlekt uz galveno saturu

Skaistulis attīsta 27 km/h

Attēla autors: No LLU arhīva

LLU Tehniskās fakultātes studentu būvētais pneimomobilis – automobilis, ko darbina saspiests gaiss, Skaistulis – atgriezies no pneimoautomobiļu sacensībām Ungārijā. Lai gan medaļas netika izcīnītas, mūsējie spēja konkurēt ar citiem agregātiem, pēc rezultātiem ierindojās pa vidu un, galvenais, nepiedzīvoja ne tehniskas ķibeles, ne negadījumus, kā bija citiem.

Sacensības augstskolām, ko rīko liels «Bosh» grupas uzņēmums, notika Ungārijā 6. un 7. maijā. Latvija tajās šogad piedalījās pirmo reizi – mūsu valsti pārstāvēja komandas no LLU un RTU.

«Lai gan vērā ņemamus rezultātus – medaļas – neguvām, kas arī nemaz nebija mūsu mērķis, uzskatām, ka pasākums ir izdevies. Pirmkārt, izpildījām kvalifikāciju un iekļuvām divu disciplīnu pamatsacensībās, bet trešajā disciplīnā palikām pirmie aiz svītras. Otrkārt, lai gan nebijām izmantojuši visus uzlabojumus, ko pieļāva konkursa nolikums, un mūsu automobilim nebija gaisa izplešanās tvertņu kā citiem braucamajiem, spējām konkurēt un nepiedzīvojām tehniskas problēmas. Treškārt, pusgada laikā, būvējot pneimomobili un piedaloties sacensībās, par pneimatiku uzzinājām daudz vairāk un praktiski apguvām daudz plašāk, nekā tas tiek piedāvāts universitātē,» stāsta viens no komandas dalībniekiem un Skaistuļa konstruktors Krišjānis Galiņš.

Sacensībās bija trīs disciplīnas. Pirmā: uz maksimālo nobraukto attālumu ar vienu 10 litru gaisa balonu. Šajā disciplīnā LLU komandai veicās vislabāk – tika pievārēti 3,8 kilometri un ieņemta 16. vieta no 48 komandām. Otrā disciplīna: uz maksimālo ātrumu taisnā posmā. Skaistulis spēja attīstīt 27 kilometrus stundā. Uzvarētāji izspieda 48 – 49 kilometrus stundā. Trešā disciplīna: ātruma aplis jeb līkumotas nepilnu kilometru garas trases izbraukšana uz ātrumu. Šajā disciplīnā bija trīs atlases kārtas, un tālāk tika 18 labākie. LLU komanda palika pirmie aiz svītras – 19. vietā. «Salīdzinot ar to, kā mums veicās testos pirms sacensībām, vislielākais pārsteigums mums bija pievārētais attālums ar vienu balonu. Rezultāts Ungārijā bija apmēram divreiz labāks nekā testos sasniegtais. Iemeslu gan grūti pateikt, varbūt ietekmēja atšķirīgs gāzes sastāvs balonā,» spriež K.Galiņš, piebilstot, ka pneimomobilim tika veikti arī vairāki uzlabojumi, ko pārbaudīt nebija izdevies.

Sacensībās piedalījās vairāk nekā 50 komandu no dažādām valstīm. Kā stāsta LLU pārstāvis, citiem bijušas gan tehniskas ķibeles, gan avārijas, piemēram, viens braucamais trasē pat apmetis kūleni. Abas Latvijas komandas iztika bez tā – arī RTU komanda startēja visās disciplīnās un ātruma aplī ierindojusies 6. vietā. «Secinājums ir tāds, ka jāstartē arī nākamgad, un, visdrīzāk, būvēsim otru pneimomobili, kā arī turpināsim uzlabot šo,» norāda K.Galiņš, piebilstot, ka LLU komanda saņēmusi atzinīgus vārdus no konkursa tehniskās komisijas, kas novērtēja to, ka mūsu studenti visu darījuši paši – metinājuši, virpojuši, frēzējuši –, turklāt Skaistulis bijis viens no viskvalitatīvāk nostrādātajiem transportlīdzekļiem. Kā apliecinājums tam ir iegūtā 7. vieta no 47 komandām pēc tehniskās dokumentācijas un pneimomobiļa prezentācijas izvērtējuma. LLU komandas sastāvs: Mārtiņš Ziemelis, K.Galiņš, Guntis Zondaks un Baiba Ziemele.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja, ka jelgavnieki ar Skaistuli varēja iepazīties Mehu gājiena laikā, kad pie tā stūres sēdēja LLU tehniskās fakultātes dekāns Ilmārs Dukulis.

Pievienots 11/05/2016