Pārlekt uz galveno saturu

Inženieru dienās apgūst tehnisko domāšanu

Attēla autors: No LLU arhīva

Ar kartingu rūkoņu un interesantām aktivitātēm Jelgavā aizvadītas otrās Inženieru dienas. Lai gan uzsvars lielākoties bija uz «Pro-Kart» un «Openkart» kartingu čempionātiem, iespējas vērot un iesaistīties Inženieru dienu aktivitātēs bija dažādas.

Lai realizētu Inženieru dienu galveno mērķi pievērst jaunatnes uzmanību tehnikai jeb, kā raksturo pasākuma organizators Jānis Kuķis, «atvērtu acis», interesenti varēja iepazīties ar izglītības iestādēm, kurās var apgūt inženierzinātnes – Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolu, Jelgavas tehnikumu un LLU Tehnisko fakultāti –, kā arī iepazīt bērnu un jauniešu centra «Junda» tehniskos pulciņus un piedalīties trases automodelisma turnīrā.

Jau piektdien no rīta tika slēgta satiksme ap Hercoga Jēkaba laukumu, lai uzsāktu treniņbraucienus, bet vakarā ar «Openkart» čempionātu atklātu sacensības. Pēc pasākuma organizatora Jāņa Kuķa domām, organizatoriski viss izdevās, kā plānots, lai arī dzirdēti pārmetumi no iedzīvotājiem par slēgto satiksmi un troksni.

Piektdienas vakarā tika dots starts arī nakts autoorientēšanās sacensībām – spēlei pēc «Katanas ieceļotāju» motīviem. Spēli ar nosaukumu «Makatana» (mašīnu «Katana») pirms četriem gadiem izstrādājis Artūrs Rutkovskis ar savu komandu. Tās elementi no klasiskās «Katanas ieceļotāju» spēles atšķiras tikai ar to, ka tā norisinās aplikācijas formā dalībnieku viedtālruņos un punkti tiek gūti, apmeklējot kontrolpunktus apmēram 250 kilometru garā maršrutā. «Jāaizbrauc uz kontrolpunktu, ko autorizējot var dabūt kāda veida resursu – akmeni, dzelzi, labību, koku. Par iegūtajiem resursiem var pirkt ciematus, pilsētas, ceļus un vākt uzvaras punktus, kas ir noteicošais,» spēles būtību atklāj A.Rutkovskis. Pirmo reizi šāda orientēšanās notikusi naktī – no astoņiem vakarā līdz četriem rītā. No 11 dalībnieku komandām uzvaras laurus plūca komanda «Vecie Meldri» ar 49 punktiem.

«Makatanas» izstrādātāji un šīs orientēšanās organizatori Artūrs un Marika Rutkovski maršrutu sastādījuši trijās dienās, paši to izbraucot. «Vietas, ko ir vērts apmeklēt –  pieminekļi, muižas, skatu tornis, karavīru kapi,» kontrolpunktu izvēli pamato M.Rutkovska. Abi organizatori neslēpa vilšanos par mazo dalībnieku skaitu: «Vai nu sabijās, ka daudz jābrauc, benzīnu iztērēs, varbūt bail, ka nesapratīs neko.» Orientēšanās sacensību uzvarētājiem balvas – suvenīrus un dāvanu kartes – bija sarūpējuši pasākuma atbalstītāji.

Šogad Inženieru dienu laikā pirmo reizi tika rīkots vēsturisko spēkratu turnīrs. «Pirmajā reizē viss izdevās. Protams, varēja vēlēties vairāk dalībnieku, bet nevaram uzreiz gaidīt tik daudz interesentu kā lielās šāda veida sacensībās. Visticamāk, arī «Positivus» festivālam bija sava loma,» uzskata J.Kuķis. Sestdien trasē izbrauca 14 spēkrati, kuri sacentās piecās dažādās grupās pēc auto markas un jaudas.

Par piektdienas un sestdienas mainīgajiem laikapstākļiem J.Kuķis nesūdzas: «No dalībnieku puses varu teikt, ka visi bija apmierināti un priecīgi par jaunajiem izaicinājumiem, kas gaidīja trasē. Jāizstrādā jauna stratēģija, jādomā, kādas riepas likt konkrētajā brīdī, jo vienu brīdi ir sauss, bet tad pēkšņi sāk līt. Šādā situācijā, lai uzrādītu labu rezultātu, tiešām ir jābūt meistaram ar pieredzi.» Viņš priecājas, ka šādos laikapstākļos sacensības vērot bija ieradušās ģimenes ar bērniem.

Traumas šogad Inženieru dienu laikā gūtas mazāk nekā pagājušajā gadā. «Protams, bez sadursmēm un dažādiem savainojumiem neiztikt, tas tomēr ir autosports, kur savainojumi ir neatņemama sastāvdaļa,» spriež J.Kuķis.

Svētdien sacensības turpinājās sporta un atpūtas kompleksā «Rullītis», kur «Latvenergo» veiklības braucienā, «Auto Kada» ātruma aplī, «Konekesko» mini dragreisā un «Hansaflex» drifta turnīrā ikviens varēja iemēģināt savus spēkus. 

Pievienots 20/07/2015